Klimaatplan Eindhoven Airport
Milieudefensie landelijk heeft 29 bedrijven aangeschreven dat ze een klimaatplan moeten maken.
Een daarvan is de Schiphol Group. Die heeft een bestaand plan van zijn website geplukt en aangeleverd, dat niet aan de eisen van Milieudefensie landelijk tegemoet lijkt te komen. Het Duitse New Climate Institute gaat alle 29 plannen nu bestuderen.
Milieudefensie in de regio heeft Eindhoven Airport aangeschreven met een van de Schipholbrief afgeleide eigen brief. In reactie daarop heeft Eindhoven Airport zelf een eigen plan uitgebracht. Het plan van Eindhoven Airport heeft een opzet die gewaardeerd moet worden. Het gaat adequaat op de eisen in, onderbouwt dat met cijfers, en is op papier uitvoerbaar. Ook voor de omwonenden zou het fijn zijn, omdat dan minder luchtvervuiling ontstaat.
Maar om zijn plan te halen, zal Eindhoven Airport ver boven zijn gewicht moeten gaan boksen en veel steun nodig hebben. Of dat er van gaat komen, moet blijken. Vooralsnog is Milieudefensie regionaal sceptisch en wil het de mogelijkheid open houden dat een dergelijk plan slechts met minder vliegbewegingen uitvoerbaar is.
Het belangrijkste verschil is dat Eindhoven Airport veel kleiner is dan Schiphol. De behoefte van Eindhoven Airport aan synthetische kerosine (in den beginne generatie 2-biokerosine) past uitvoerbaar binnen het Europese budget van rond de 200PJ dat in 2030 in die categorie te verwachten is (hoewel ook dan nog steeds een forse uitdaging.
Zie verder https://bvm2.nl/eindhoven-airport-reageert-op-duurzaamheidsaanschrijving-milieudefensie-en-hoe-schiphol-daarin-staat/ .